מאמרים ומידע

מים – כמה ולמה ?

מים הם מקור החיים, ובלעדיהם לא ייתכנו חיים. אנחנו מתייבשים כתוצאה מגורמים רבים וביניהם הקאות, שילשולים, אובדן דם, כוויות, סוכרת, מחלות כרוניות וגם כתוצאה מחשיפה לשמש ומיעוט בשתייה. מים הם הנוזל הנפוץ ביותר בטבע, חסר צבע, טעם וריח. הם מהוים את רוב המסה של היצורים החיים. כל תא חי זקוק לכמות מסוימת של מים כדי להתקיים. כדור הארץ מכונה "כוכב המים", וקרוב ל-70 אחוז משטחו מכוסים במים. נתון זה תואם להפליא את המצב שבגוף האדם: 70 אחוז מים.

שתיית כמות מספקת של מים היא אחד הצעדים החשובים ביותר שאתם יכולים לנקוט כדי להימנע מכל חולי שהוא. החברה המודרנית אינה מדגישה מספיק את החשיבות שבשתיית מים, כרכיב תזונתי חשוב מאוד לגוף האדם. כדי להזין את הגוף, לסלק פסולת מתוכו ולאפשר לו לבצע את הפעילויות שלו, הגוף זקוק למים. רוב האנשים מחליפים מים בתה, קפה, אלכוהול ומשקאות אנרגייה מלאכותיים אחרים הגורמים להתייבשות הגוף.

הגוף נוטה לצבור רעלים כאשר צריכת המים אינה מספקת. ככל שאדם נמנע יותר משתיית מים בכמות מספקת, או שהוא מגזים בצריכת כמויות גדולות של משקאות או מזונות גורמי גירוי, כך יהיה משבר רעילות חמור וארוך. מחלת לב, השמנת-יתר, סוכרת, דלקת מפרקים, כיבי קיבה, יתר לחץ דם, מחלת אלצהיימר ומחלות כרוניות רבות אחרות באות בגלל מגוון גורמים וביניהם מחסור מים בגוף.

תחושת הצמא בגופנו נוטה להגיע רק לאחר שתהליך ההתייבשות התחיל. הגוף יודע להסתיר את ההתייבשות, עד למחסור ניכר במים. לרוב, התסמינים מופיעים כאשר כשני אחוז מנפח נוזלי הגוף אבדו. אצל ילדים תחושת הצמא מגיעה לידי ביטוי, אך ככל שמיתבגרים, תחושת הצמא נחלשת מאוד.

זיהוי התייבשות : הגוף האנושי מורכב מ-70% מים ו- 30% חומר מוצק. במצב של התייבשות התאים מאבדים 28% או יותר מנפח הנוזלים שלהם. דבר זה פוגע בכל פעילויותיהם. כאשר הגוף סובל מהתייבשות תאית, פסולת מטבולית אינה מסולקת כיאות. דבר זה גורם לתסמינים דמויי מחלה, או שתהייה הרגשה של צבירת נוזלים ברגליים, בזרועות ובפנים. גם הכליות עלולות לצבור מים, להפחית בצורה בולטת את הפרשת השתן, ולאגור פסולת מזיקה.

התייבשות קלה גורמת לתחושת צמא, אובדן תיאבון ועור יבש. התייבשות בינונית גורמת לצמא, ירידה בנפח השתן ההופך צהוב עד חום, עייפות, כאבי ראש וסחרחורת. התייבשות חמורה, מביאה להאצה בקצב הנשימות והלב בזמן שלחץ הדם צונח (בשל המחסור בנוזלים), ישנוניות ואפילו לעילפון.

כמה מים לשתות ביום ?  ההמלצה מבוססת על כמות נוזלים שחובה להשיב לגוף במקום אלה שאבדו. במשך היום, הגוף שלנו מאבד כליטר וחצי נוזלים בשתן, וליטר נוסף בנשימה, זיעה וצואה.

לכן צריך להחזיר לגוף שניים וחצי ליטר נוזלים ליום. ההתיחסות צריכה להיות לכלל הנוזלים שעלינו להחזיר לגוף – דרך שתייה ודרך המזון אשר מספק גם הוא כ- 20% מהנוזלים במהלך היום. אנשים שאוכלים הרבה פירות, ירקות, יוגורט, מרק וכדומה, יכולים לשתות פחות. לכן ההמלצה לשתות כשני ליטרים ביום להשלמת הנוזלים האבודים.

צריך להוסיף מים לתפריט היומי כאשר יש מצב של מחלה שבו הגוף מאבד נוזלים בהזעה ובנשימה מוגברת, או לאחר הקאות ושילשולים. גם כאשר מבצעים פעילות גופנית במאמץ, או כאשר שוהים בתנאי מזג אוויר קיצוניים של חום או קור. בחורף למשל, בחדר מחומם, הגוף מאבד כמות ניכרת של נוזלים בנשימה גם אם איננו מרגישים זאת. בהריון יש להוסיף שתי כוסות נוזלים ביום, ובהנקה יש להוסיף עוד ארבע. לאנשים מבוגרים מומלץ בשתייה יזומה גם ללא תחושת צמא.

שתייה עודפת בהחלט מסוכנת אצל חולים באי-ספיקת כליות או באי ספיקה של הלב. שתייה מוגזמת יכולה לגרום לפגיעה גם באנשים בריאים כתוצאה מפגיעה במאזן המלחים והוויטמינים הנמסים במים ונשתפים עם השתן.

יש לכם שאלות? לשיחת ייעוץ ולשאלות

לשיחת ייעוץ ולשאלות:

שם הפונה:

טלפון:

דואר אלקטרוני:

הערות: