מאמרים ומידע

לחץ/מתח/סטרס – הגוף קורס

לחץ/מתח/סטרס הם מונחים המתארים תחושה של מצוקה רגשית-גופנית או נפשית-גופנית, הגורמת לפגיעה במצב האיזון (הומאוסטזיס, Homeostasis) של האדם. המצוקה נגרמת כתוצאה מגירוי, המוביל לקושי בהתמודדות ולחוסר יכולת להסתגל ולחזור לאיזון. הלחץ מעורר מספר שינויים ביולוגיים בגוף, אשר מתפתחים בשלושה שלבים: אזעקה, התנגדות ותשישות. שלבים אלו מבוקרים על-ידי בלוטות יותרת הכליה באמצעות הפרשה של הורמונים חשובים: אדרנלין וקורטיזול. בתקופתנו הלחץ מסוכן במובנים רבים. חידושי הטכנולוגיה היו אמורים להפחית לחץ נפשי מחיינו, אך הם גורמים רק לכך שאנו "מחוברים ומתוקשרים" במשך 24 שעות ביממה כל השבוע. חיי היום יום מתרחשים בלחץ מוגבר מתמשך שהוא לחץ "רגיל" הנוטה להימשך לתקופות ארוכות.

גורמי לחץ:

דרישות חיי היום-יום, הנתבעות מאתנו, מתפתחות בהדרגה ומצטברות עד לנקודה שבה ההתמודדות עמן היא כמעט בלתי אפשרית. לחצים בעבודה ובמשפחה, לחצים כלכליים, מגבלות זמן, תגובות רגשיות חזקות, חשיפה לחום וקור, קרינה ורעלנים סביבתיים – אלו דוגמאות נפוצות של "גורמי לחץ/מתח". הגוף חווה לחץ פיזי גם בהצטננות, אלרגיות או בכל מחלה אחרת. השינויים ההורמונאליים המתרחשים במשך חיינו גורמים אף הם ללחץ במערכת. לכל זאת נוסיף:

  1. ארוחות לא מזינות ולא מסודרות במהלך היום הגורמות לאי יציבות של רמת הסוכר בדם, הגורמת לבעיות בתפקוד הגופני והרגשי. כתוצאה מכך אנשים מתעצבנים בקלות, כועסים בקלות ונכנסים בקלות לדכדוך (דיכאון).
  2. תחזוקת הגוף בצורה לקויה, אשר כוללת תזונה לא מאוזנת ומחסור במנוחה. ליקויים תזונתיים נובעים ממחסור של וויטמינים ומינרלים הקשורים לייצור מוליכים עצביים חשובים כגון: דופמין וסרוטונין.
  3. טראומות רגשיות עקב סכנות, או עקב אובדן. מצבים אלו יוצרים משקעים רגשיים אשר נשארים "רדומים" לעיתים לאורך שנים. המשקעים הרגשיים מתעוררים מחדש כאשר מופיעים מצבים קשים נוספים בחיים.
  4. השפעה שלילית של הסביבה על האדם או חינוך שלילי ומלא באלימות מגיל צעיר, כמו: הסטה והמרדה, היוצרים תבניות התנהגות וגישות שליליות בחיים. כתוצאה מכך האדם מרגיש שחי בסביבה עוינת.

תגובת הגוף ללחץ:

כאשר אנו עומדים בפני מצב לחץ, מתרחשים בגופנו שינויים התנהגותיים נוירו כימיים ואימונולוגיים במערכת העצבים ומערכת החיסונית. זו דרכו של הגוף להפעיל את מנגנון ההסתגלות ולשמור על הומאוסטאזיס. בלוטת יותרת המוח מפרישה הורמון ACTH הגורם לבלוטות יותרת הכליה להפריש את ההורמונים: אדרנלין וקורטיזול.

האדרנלין שומר על ערנות ואחראי להגברה של קצב לב ולחץ דם. הגוף מגביר את קצב חילוף החומרים של אבות המזון (שומנים, פחמימות וחלבונים) כדי לספק אנרגיה הדרושה ליציאה ממצב לחץ. חומצות אמיניות, מגנזיום וסידן מופרשים החוצה מהגוף.

הקורטיזול מסייע בפעולה אטית, לשחרר מצבורי אנרגיה והוא חיוני בהכנת המערכת החיסונית שלנו להתמודדות עם סכנות שונות. כמו כן הוא מסייע לגוף להתגונן מפני גורמי סיכון ומחלות באמצעות סיוע למערכת החיסונית ביצירה של תגובות חיסון נרכשות, אך גם אלרגיות או הפרעות בחיסון העצמי (מחלות אוטואימוניות). במצב לחץ, יופרש הקורטיזול בכמויות גדולות מהרגיל, וכאשר הוא נשאר ברמה גבוהה במשך זמן רב, תיגרם לגוף רגישות גבוהה למחלות זיהומיות.

לחץ/מתח/סטרס – הגוף קורס:  מצב לחץ יכול לשפר בתחילה את יכולת החשיבה והתגובה של המוח, אך מצב מתמשך של לחץ יגרום בדיוק את ההיפך : ניוון של תאי עצב בחלק המוח האחראי לזיכרון, המערכת החיסונית ניזוקה או מדוכאת, והגוף רגיש יותר לקשת רחבה של מחלות ומצבים שונים.

בעיות בריאות שניתן ליחס אותן ללחץ : קצב לב מואץ, רגישות של הקיבה ומערכת העיכול, הזעה מוגברת, נשימת יתר, כאבי ראש, בעיות שינה, עייפות, אובדן של הדחף המיני ופגיעה בזיכרון. כמו כן התסמינים הרגשיים הם: פחד, חרדה, רוגז, כעס ומצב רוח רע.

ללחץ יש השפעות שליליות ארוכות טווח על בריאותנו: הקשר בין לחץ מתמשך לסיכוי הגובר לחלות ידוע היטב. לחץ הורס את המערכת החיסונית, ותחזוקת הגוף בצורה לקויה מובילה להחמרת המצב הגופני. הדבר משפיע לרעה על הבריאות הרגשית/נפשית. האדם נכנס למעגל שלילי סגור של השפעה הדדית בין המצב הרגשי/נפשי למצב הגופני.

בתקופות זמן ארוכות של לחץ, הייצור המוגבר של הורמון הקורטיזול יוצר עלייה ברמת הגלוקוז בגוף. אם מצב זה מתמיד, רמות גבוהות של גלוקוז יכולות לגרום לסוכרת מסוג 2 – סוכרת מבוגרים – מחלה שכיחה בימינו. כיוון שהקורטיזול עלול לדכא גם את תפקודה התקין של מערכת החיסון, ייתכן שתגובות ללחץ, שבהן נשארת רמת הקורטיזול גבוהה במשך זמן רב, תגרומנה לגוף רגישות גבוהה למחלות זיהומיות.

עבודתה המאומצת של מערכת העצבים האוטונומית בזמנים של לחץ, מובילה למתח-יתר ולבסוף להסתיידות עורקים, ושניהם מגבירים את הסיכוי להתקף לב או שבץ.

בעיות בריאות נוספות שאותן ניתן לייחס ללחץ: כיב קיבה (אולקוס), תסמונת המעי הרגיש, תסמונת התשישות הכרונית, השמנת ייתר, כאבים מתמשכים וסרטן.

פתרונות:

  1. תוספי התזונה העיקריים המסייעים להורדת הלחץ ורגיעה הם:

א.  וויטמינים מקבוצה B – ויטמינים חיוניים לקיום חיים. מסייעים לגופנו בביצוע תהליכים ביוכימיים הקשורים במערכת החיסון, פירוק המזון, קרישת הדם והמערכת ההורמונאלית. פועלים בשמירה על רמות הסוכר בדם, בריאות השיער, העור והעיניים, מחזור הדם ותפקוד המוח. מסיסים במים, ואין ביכולת הגוף לצבור אותם. כמות עודפת תופרש החוצה תוך מס' ימים, לכן חשוב לרענן תכופות את מלאי הוויטמינים המסיסים במים כדי למנוע חסר שלהם.

ב. חומצות אמיניות GABA, טאורין וטירוזין – מכונות אבני הבניין של החיים מכיוון שהן יוצרות את החלבונים המהווים יסודות כל הצומח והחי. חלבון נמצא בשרירים, בשיער, בציפורניים, בעור – בכל אחד מתאי הגוף- והגוף משתמש בו לצורך הצמיחה והתיקון של תאים. טאורין מהווה אבן בניין לכל החומצות האמיניות האחרות ומגנה על המוח. במצבים של לחץ כמויות הטאורין מידלדלות, ולכן הגוף זקוק לכמות גדולה יותר של תוסף זה.  GABA  היא מוליך עצבי רב עוצמה ומונעת את ההיפראקטיביות, או התעוררות-היתר של תאי העצב, המתרחשת בזמנים של לחץ וחרדה. טירוזין היא חומצה אמינית שתפקידה להפיק מלאנין, הפיגמנט הנותן לשערות ולעור את צבעם והמגן על הגוף מפני קרינה על-סגולה. הגוף משתמש בטירוזין להפקה של חומרים כימיים רבים במוח, כגון אדרנלין, סרוטונין ודופמין, המסייעים בוויסות של מצב הרוח.

ג. חומצה אלפא-ליפואית – מסייעת לתהליך ההפיכה של אבות המזון (שומנים, פחמימות וחלבונים) לאנרגיה, לכן נחשבת לחומר מזין טוב להתמודדות עם לחץ. חומצה זו היא קואנזים שומני, ויש בכוחה לפעול כנגד חמצון המנקה את הגוף מרדיקלים חופשיים המיוצרים בזמני לחץ. היא גם מחזקת את יכולת פעולתם של נוגדי חמצון אחרים, הוויטמינים   C  ו – E  והחומצה האמינית גלוטתיון.  חומצה אלפא-ליפואית מסיסה הן בשומן והן במים וביכולתה לפעול ברמת התא הבודד במלחמה בנזק החמצוני.

ד. מינרלים כמו אבץ ומגנזיום – הם מינרלים שמקורם בסלעים הנמצאים בקרקע באופן טבעי, ופועלים כמו קואנזימים – מאפשרים את פעילותם של האנזימים הזרזים החיוניים בכל מהלך חילוף החומרים בגוף. אבץ הוא מינרל הנמצא כמעט בכל תא בגופנו וחיוני לפעולות רבות: משפר את תפקודה של בלוטת הערמונית, תורם להתפתחות איברי הרבייה, ליצירת חלבון, הגלדת פצעים, והתפקיד החשוב ביותר בחיזוק המערכת החיסונית. מגנזיום – כשאנו נתונים תחת לחץ, רגשי או גופני, מגנזיום עוזב את תאי גופנו ולכן הוא נחשב למינרל החשוב ביותר נגד לחץ. הגוף זקוק לכמות גדולה יותר של מגנזיום אשר פועל כזרז בפעולות רבות הקשורות בהפקת אנרגיה. הוא עובד בשיתוף פעולה עם הסידן, ושניהם פועלים לוויסות של פעימות הלב.

ה. סלניום – הוא יסוד חשוב הנמצא במזון מן הצומח, שגדל בקרקע עשירה בסלניום. יחד עם ויטמין E, פועל כנוגד חמצון ונלחם בנזק הנובע מחמצון של שומנים. סלניום מעניק תוספת הגנה למערכת החיסונית בכך שהוא תורם לחזוק בלוטת התימוס הנמצאת בין בלוטת התריס והלב ומייצרת את תאי הדם הלבנים שנלחמים בזיהומים, בסרטן, ובמחלות אוטואימוניות.

ו. ויטמין C  – ויטמין רב עוצמה ואחד מנוגדי החמצון החזקים שבגוף. בכוחו להגן מפני מחלות רבות.

  1. צמחי מרפא אין להשתמש בצמחי מרפא בצורה עיוורת. יש להיוועץ ברופא מומחה בכל פעם ששוקלים שימוש בצמחי מרפא כמו ג'ינסנג והיפריקום המסייעים להורדת הלחץ ומונעים את השפעותיו השליליות.
  2. טיפול משולב הכולל הבראה ושיקום ע"י שינויים בהתנהגות ובאורח החיים המסייעים לגוף להתגבר ולהתחזק בשעות לחץ. ניתן לבצע שינויי התנהגות וחשיבה על מנת להתמודד עם לחץ באופן חיובי. הלחץ פוגע בבריאות הן בגלל העומס הפיזי על הגוף, והן בגלל הרגלים פסולים שאנשים רוכשים במצב כזה. תחת לחץ האדם עושה שימוש בדרכי התמודדות כלשהן, במודע או שלא במודע. אסטרטגיות אלה נעות בתחום רחב מאוד, החל מאי-הסתגלות כגון הכחשה, התחמקות, שתיית אלכוהול, שימוש בסמים או אכילת יתר, ועד לאסטרטגיות חיוביות כגון עיצוב מחדש של המצב, דיבור פנימי חיובי ושימוש בטכניקות הרפיה. ההפך של לחץ הוא הרפיה. תגובת הרפיה מתבטאת בירידה בקצב של פעימות הלב, זרימת דם לאיברים פנימיים וייצור מופחת של זיעה.
  3. מפגשי תרפיה, הכוללים אלמנטים של אימון אישי ופסיכולוגיה קוגניטיבית על מנת שהאדם יוכל בעצמו לעקור מהשורש את המצבים של רגשותיו השליליים וליצור שלווה ושימחת חיים.
  4. תזונה נבונה ופעילות גופנית – על האדם לאכול אוכל בריא, עשיר באבות מזון, בשומנים הטובים, כגון חומצות שומן מסוג אומגה 3 הנמצאות בדגים שומניים ובשמן זית, פחמימות מורכבות כגון אורז חום, שפע של חלבון רזה ושל פירות וירקות. פעילות גופנית סדירה מסייעת בהתמודדות עם לחץ. היא משחררת אופיאטים – חומרים טבעיים הנמצאים במוח והמשרים הרגשה חיובית. אנשים נוטים פחות לדיכאון, מתח או דאגות.

 

יש לכם שאלות? לשיחת ייעוץ ולשאלות

לשיחת ייעוץ ולשאלות:

שם הפונה:

טלפון:

דואר אלקטרוני:

הערות: