מאמרים ומידע

פצעי בגרות (אקנה) – סבל למתבגרים ולהורים

בעידן המודרני, בו שולט האוכל המהיר והמתועש, ובעידן האינטרנט המציף אותנו במידע אך לא בידע, הסיכון לבריאותו וחוסנו של המתבגר, גבוה מאוד. למתבגרים הסובלים מפצעי בגרות יש מודעות רבה למראה החיצוני, ופחות מודעות לתזונה בריאה. הם רוצים להיות עצמאיים, מתמרדים ונמצאים לרוב בלחץ ובמתח אשר גורמים לגוף לצאת ממצב שיווי משקל, להפרעה בתהליכי העיכול ולחוסר איזון הורמונאלי אשר משנה תהליכים מסוימים בעור ויוצר תנאים להיווצרות פצעי בגרות.

מדוע יש למתבגרים פצעי בגרות (אקנה) ?

גיל ההתבגרות היא תקופה קשה ומאכזבת. המתבגרים בועטים, מתנגדים ומבקשים לעמוד על דעתם. ההורים חשים מתוסכלים, ולכן הם נוטים לפנק את ילדיהם, כדי לקבל  שקט מנדנודים מעיקים. פינוק יתר הוא שורש כל רע – לרוב הפינוק מתבטא בתזונה מודרנית לקויה ומסוכנת. שומנים רווים, סוכרים ומזון מעובד מאיצים היווצרות של דלקות עור ופצעי בגרות.

את תקופת ההתבגרות מאפיינים שינויים בכמה תחומים: גופניים, רגשיים וחברתיים.

שינויים גופניים מתרחשים בגיל ההתבגרות : תנודות הורמונאליות, גדילה לגובה, עלייה במשקל ושינויים במבנה ובצורת הגוף. הדבר גורם להתעסקות-יתר של המתבגר בדימוי הגוף שלו ובהופעתו החיצונית. את תחילתם וקצב הופעתם של השינויים, קובעים גורמים שונים כגון : רקע משפחתי-גנטי, תזונה ומצב הבריאות הכללי של הנער או הנערה.

שינויים רגשיים מתרחשים כאשר המתבגר מגלה פחות עניין בפעילויות ההורים, מתרחק מהם בהדרגה ומקדיש את רוב זמנו לפעילות עם בני גילו. ההבשלה הפסיכולוגית של המתבגר כרוכה בתופעות של מרידה בסמכות ההורים, ועל כן לא נדירה יצירת מתחים בינו לבין הוריו. מצבי הרוח המשתנים והבלתי צפויים תורמים גם הם למתחים.

שינויים חברתיים  המתבגרים עצמאיים ברוב פעולותיהם, וגם שואפים להסתגר בקרב בני גילם ולהתרחק מן ההורים.  הסיכון לבריאותו וחוסנו של מתבגר הם גבוהים דווקא בגיל זה!  על ההורים לשים לב להתעסקות בלתי פוסקת במזון ותכולת הקלוריות שבו, על חשיבה כפייתית בנושאי השמנה, ורצון לרזות בלא משקל יעד. אם מופיע אחד או יותר מסימנים אלו אצל המתבגרת – כדאי מאוד להיוועץ ברופא.

הגורמים המעוררים אקנה :

תזונה לקויה – תפיסת "הקל והמהיר" מאפיינת את עולמנו. רוב הילדים בחברה שלנו צורכים מזונות שיגרמו להם בעתיד למחלות קשות, והם אינם אוכלים מזונות שיכולים להגן עליהם. התזונה המודרנית (ג'אנק-פוד) מייצרת קרקע פורייה להתפתחות פצעי הבגרות וכמובן מחלות אחרות בהמשך החיים. אכילת מזונות חסרי וויטמינים, מינרלים, חומצות שומן ( אומגה 3) ובעלי כמות נמוכה של סיבים, גורר הפרעה בתפקוד המטבולי (האטה במטבוליזם).

הצטברות פסולת בגוף  חשיפה באופן תמידי לרעלים שונים, עשן סיגריות, אלכוהול, אוויר מזוהם, תוספות כימיות במזון, חיידקים וכו"'.

עצירות – התזונה הלקויה גורמת לעצירות אשר גורמת לגוף לסלק את הרעלים בדרך אחרת – דרך העור.

מערכת עיכול לקויה – ניקוי לא תקין של הגוף מרעלים.

לחץ ומתח נפשי –  לחץ ומתח עלולים להשפיע על העור מאחר והם גורמים לשינויים ברמת ההורמונים, להפרעה בתהליכי העיכול וניקוי הגוף מרעלים.

שינויים הורמונאליים בגוף – חוסר האיזון ההורמונאלי משנה תהליכים בעור ויוצר תנאים המאפשרים חסימה וזיהום של נקבוביות העור. במצב זה חלה התרבות מהירה של חיידקים הגורמים לדלקות בעור אשר מובילה ליצירת מוגלה.

שימוש בתכשירי קוסמטיקה – נערות מתנסות לראשונה בתכשירי קוסמטיקה שונים, אשר לרוע המזל עלולים לגרום להתעוררות אקנה.

כיצד מטפלים ?

תזונה נבונה למניעה – לכל המחלות יש גורמים. הדרך הטובה ביותר להגן על בריאותנו היא למנוע את הופעת הגורמים הללו. בריאות מעולה היא תוצאה של תזונה מיטבית ואורח חיים בריא.

תזונה מיטבית כטיפול מותאם למתבגר – מתבגר הסובל מאקנה זקוק לתפריט פשוט ונטול כל מזון מעובד. התפריט כולל : ירקות בגוונים ירוק כהה וכתום, מוצרי בשר נטולי הורמונים ואנטיביוטיקה, קטניות (שעועית יבשה, אפונה יבשה, עדשים), ביצים, דגי מים קרים (סלמון, מקרל, הרינג, סרדינים), שקדים, אגוזים וזרעי פשתה טחונים אשר מספקים סיבים תזונתיים.

תוספי תזונה – מתן תוספי תזונה להפחתת דלקת, בהתאמה לתפריטו הלקוי של המתבגר ובהתחשבות במצבו הבריאותי הכללי, אשר הוביל לדלקות העור (לאקנה).

ניקוי הגוף מרעלים – הניקוי עוזר בהרחקת הרעלים מתוך הגוף. יש לשתות כוס מים נקיים אחת לשעתיים במהלך היום. גם 3 ימים של שתיית מיצי ירקות בלבד, ינקו את הגוף מהצטברות של רעלים.

הפגת מתחים – תרפיה – התרפיה מפחיתה מתח ובסופו של דבר מביאה לבריאות נפשית ולמראה העור הבריא.

יש לכם שאלות? לשיחת ייעוץ ולשאלות

לשיחת ייעוץ ולשאלות:

שם הפונה:

טלפון:

דואר אלקטרוני:

הערות: