מאמרים ומידע

מצבים דלקתיים ודרכי טיפל בהם

דלקת כרונית לא נעלמת, לפחות לא במהירות. היא גורמת לנפיחות, פצעים וכאבים שאינם חולפים . תגובה דלקתית יכולה להשפיע בהתחלה על רקמה מסוימת, כמו הברכיים למשל, ומשם היא נוטה להתפשט לאזורים אחרים בגוף ולתקוף רקמות נוספות. תסמונת הדלקת היא קבוצה של תסמינים שמאפיינים מחלה מסוימת. לדוגמה : דלקת מפרקים, פיברומיאלגיה, מחלת behcet, תסמונת x וכו'. אך מהם המצבים הדלקתיים וכיצד ניתן לטפל בהם?

תסמונת הדלקת
תסמונת הדלקת היא קבוצה של תסמינים שמאפיינים מחלה מסוימת. לדוגמה : דלקת מפרקים, פיברומיאלגיה, מחלת behcet, תסמונת x וכו' .
דלקת כרונית לא נעלמת, לפחות לא במהירות. היא גורמת לנפיחות, פצעים וכאבים שאינם חולפים .
הגורמים אשר מעוררים דלקת הם:
1. בלייה ותהליכי הזדקנות :
הגיל הביולוגי מושפע מתורשה, תזונה, תדירות הזיהומים, רמת המתח הנפשי ואורח החיים הכללי. חשוב לדעת שרמות החומרים מאיצי הדלקת נוטות לעלות עם הגיל. ייתכן שעלייה זו קשורה לפירוק הרקמות ולתגובה של מערכת החיסון לפירוק זה. ייתכן שהסיבה לכך נעוצה בצריכה רבת שנים של חומרים מאיצי דלקת בכמויות גדולות . אחת הדרכים לשמור על גיל ביולוגי נמוך, היא להפחית את פירוק הרקמות בגוף ואת הדלקת שנוצרת בעקבות זאת . תזונה עשירה בירקות , פרות ותוספי תזונה , תספק לגוף כמות גדולה של נוגדי חמצון כמו : ויטמין C , קרטנואידים ופלבונואידים. נוגדי חמצון אלה מנטרלים את הרדיקלים החופשיים המזיקים לתאי הגוף.
2. פגיעות ופציעות גופניות : פגיעות גופניות עלולות להאיץ את תהליך ההזדקנות של רקמות מסוימות בגוף כמו המפרקים, השרירים והעצמות.
3. זיהומים : הזיהומים מעוררים בגוף את התגובות הדלקתיות החזקות ביותר. עד כדי כך שלעיתים הגוף נלחם לבסוף נגד עצמו . הוויטמינים C ו – E ונוגדי חמצון אחרים יכולים לצמצם במידה ניכרת את תסמיני הדלקת המופיעים בעקבות זיהומים .
4. גורמים סביבתיים : עשן, טבק וחומרים אחרים המזהמים את האוויר, מכניסים לפעולה תאי דם לבנים רבים, שבעצמם מייצרים רדיקאליים חופשיים, מה שמעצים את הנזק.
5. אלרגיות ורגישות למזון: בין המזונות הגורמים לרגישות הם : מוצרי חלב וירקות ממשפחת הסולניים כגון : עגבניות, תפוחי אדמה, חצילים ופלפלים.
6. חסרים תזונתיים :רמה נמוכה של וויטמין C גורמת לדליפה של דם מכלי הדם. רמות נמוכות של וויטמינים מקבוצת B גורמות לעלייה ברמת ההומוציסטאין. רמות נמוכות של נוגדי חמצון בתזונה גורמות להתעוררות של דלקות .

מפתחי דלקת :
• חומצות שומן מקבוצת אומגה 6, הנמצאים בשמנים צמחיים כמו שמן תירס, חריע, כותנה וסויה.
• חומצות שומן מסוג טרנס – חומצות אלה חבויות במוצרים המכילים שמנים צמחיים או מוקשים בחלקם, ביניהם רטבים לסלט, קרקרים, מרגרינות למיניהן ודברי מאפה רבים כמו עוגיות ועוגות.
• רדיקלים חופשיים – מולקולות מסוכנות הפוגעות בתאי הגוף , הנוצרות בכמות גדולה עקב מצבים של סטרס נפשי וגופני .

נוגדי דלקת :
• חומצות שומן מקבוצת אומגה 3 – חומצות שומן אלה מהוות אבני בניין למגוון של חומרים הפועלים כנוגדי דלקת רבי עוצמה. חומצות אלה נמצאות בירקות בעלי עלים ירוקים כהים ובזרעי פשתן. כמו כן נמצאות בדגי מים קרים כמו סלמון והרינג. החומצות האלה מזכירות לגוף להפסיק את התגובות הדלקתיות.
• חומצה גמא לינולנית – חומצה זו מעצימה את יכולתן של חומצות השומן מקבוצת אומגה 3 לשכך דלקות .
• חומצות שומן מקבוצת אומגה 9 – חומצות אלה פועלות כמרכיבים נוגדי דלקת. ניתן למצוא אותן בשמן זית, אבוקדו, ואגוזי מקדמיה.
• נוגדי חמצון – מרכיבים תזונתיים כמו ויטמין C ויטמין E ואלפה ליפויקאסיד מסייעים בשיכוך תגובות דלקתיות.

בגישתי הטיפולית אבחר למטופל את הדרך המיטבית שתכלול:
1. ניקוי הגוף מגורמי הדלקת באמצעות דטוקסיפיקציה, שתייה מרובה של מים טהורים , סוגי מיצים של פירות וירקות .
2. הימנעות ממזונות המעוררים מצבי דלקת , כגון : דברי חלב וירקות סולניים ( עגבניות, פלפל וחצילים ).
3. הרפיית מתחים באמצעות נשימות, יוגה, מדיטציה וכו' .
4. בניית תכנית תזונתית ומתן תוספי תזונה מותאמים במינונים מיטביים, הכוללים וויטמינים, מינרלים, נוגדי חמצון וחומצות שומן.
5. מנוחה לגוף .

יש לכם שאלות? לשיחת ייעוץ ולשאלות

לשיחת ייעוץ ולשאלות:

שם הפונה:

טלפון:

דואר אלקטרוני:

הערות: