כאבי גרון, הצטננות, שפעת – כיצד מטפלים כאשר הווירוסים או החיידקים פולשים ?

אוויר קר נקשר בדרך כלל לדלקת גרון, הצטננות ושפעת. כאבי גרון הוא מצב נפוץ ביותר אשר מתבטא בקושי בבליעה וגירוי בלתי פוסק. הכאבים מחמירים לרוב בבליעה ומוקלים על ידי משקאות חמים ודבש. ההצטננויות תוקפות בעיקר אנשים שהמערכת החיסונית שלהם חלשה כתוצאה מעומס של עבודה, מבעיות בריאותיות, מתזונה לקויה, ממתחים בשגרת החיים ומהיעדר פעילות גופנית. הבעיה הגדולה היא אבחון נכון של סוג הדלקת והבחירה בטיפול המתאים. חשוב מאוד לטפל בכל דלקת כדי למנוע סיבוכים.

דלקת גרון נגרמת על ידי זיהום נגיפי, אשר יכול לגרום להצטננות או לשפעת. בחלק מהמקרים, דלקת גרון נגרמת גם על ידי זיהום חיידקי בסטרפטוקוקוס, ונדרש טיפול אנטיביוטי על מנת למנוע סיבוכים שונים. כתוצאה מסיבוך של זיהום בדרכי הנשימה כמו הצטננות, שפעת או דלקת הסמפונות, עלולה להתפתח דלקת הגתות – סינוסיטיס.

הצטננויות נגרמות ע"י למעלה מ-200 סוגים שונים של נגיפים (ווירוסים) התוקפים את דרכי הנשימה העליונות. תסמיניהן מוגבלים לאזור בית החזה, הצוואר והראש. הנגיפים מתפזרים באוויר ע"י עיטוש או שיעול או עוברים מאדם לאדם באמצעות מגע. בתגובה לפלישת נגיפי ההצטננות לגוף, מתנפחות הרקמות הפנימיות באף ובגרון ומתחילות לייצר כמות גדולה של ליחה. התוצאה היא גודש בדרכי הנשימה, עיטוש, שיעול, כאבי גרון ותחושה כללית לא טובה. אם תסמינים אלו אינם חולפים, מחריפים, או מלווים בליחה צהובה או ירוקה, פנו מיד לרופא – ייתכן שאתם סובלים מאלרגיה או מזיהום אחר, כמו סינוסיטיס.

השפעת היא זיהום נגיפי חריף התוקף את דרכי הנשימה העליונות. לעיתים קשה להבחין בין הצטננות פשוטה לבין שפעת. רבים מהתסמינים אכן זהים, אולם קיימים מספר הבדלים. השפעת נוטה להופיע בפתאומיות ותסמיניה מופיעים בגוף כולו. בין תסמיני השפעת: חולשה ועייפות כללית, כאבים בשרירים ובמפרקים, עלייה בחום הגוף, כאבי גרון, התעטשויות ונזלת, בלוטות נפוחות באזור הצוואר, בחילות והקאות ונדודי שינה. נגיפי השפעת עוברים מוטציות ללא הרף ומשנים את המבנה. עובדה זו מקשה על פיתוח חיסונים כנגדם. נגיפים אלו מדבקים מאוד ועוברים מאדם לאדם באמצעות שיעול והתעטשות הגורמים להתזה של טיפות המכילות נגיף לחלל. השפעת היא מחלה חולפת. עם זאת, לפעמים עלולה המחלה להסתבך ולהתפתח לדלקת ריאות, מחלה חמורה שעלולה אף להיות קטלנית. בקרב אנשים שגילם מעל 65 שנה, דלקת ריאות המופיעה כסיבוך של מחלת השפעת, היא בין גורמי המוות העיקריים.

גורמים עיקריים : 1. חוסר איזון תזונתי וחסרים תזונתיים – מרבית בני האדם סובלים בלי ידיעתם מתת-תזונה בקיבה מלאה, ומשלמים מחיר מלא בבריאותם ובחייהם. 2/3 מסך כל הקלוריות שצורך האדם הממוצע, הם מזונות ריקים לגמרי ממינרלים וויטמינים, שרובם הוסרו והושמדו בתהליך התעשייתי. 1/3 מהמזון הנותר אין בו כדי לספק את המרכיבים החסרים בגוף האדם. לכן ישנן הפרעות בתפקוד המערכת החיסונית המגיעות בעקבות אורח חיים לקוי, חסרים תזונתיים ורמות גבוהות של מתח נפשי.  2. נגיפים מחוללי הצטננות וזיהומים מעוררים בגוף תגובות דלקתיות. אדם שסובל פעם אחר פעם מהצטננות, סובל למעשה כל העת מדלקת כרונית שמדי פעם תגרום לדלקת חריפה.  3. גורמים סביבתיים רבים יכולים לעורר תגובות דלקתיות חריפות וכרוניות. החומרים המזהמים את האוויר מגרים את הריאות ומכניסים לפעולה תאי דם לבנים רבים, מה שמעצים נזק. אויר קר ופעילות גופנית שאינה מותאמת אישית, עלולים לגרום להתקפי אסתמה חמורים אצל אנשים רבים. 4. תהליכי בלייה והזדקנות מתבטאים בירידה ביעילות הביולוגית, האצת הפירוק של רקמות הגוף ושל תהליכים ביוכימיים נורמאליים. כשרקמות הגוף מתפרקות, מגיעים למקום תאי דם לבנים כדי "לנקות" את הפסולת הביולוגית. הגיל הביולוגי הוא למעשה החשוב ביותר. אחת הדרכים לשמור על גיל ביולוגי נמוך היא להפחית את פירוק הרקמות בגוף ואת הדלקת שנוצרת בעקבות זאת.

טיפול:

1. תזונה מיטבית כטיפול – אכלו ארוחות קלות בלבד, ובמיוחד מרק עם הרבה ירקות. הגבילו את אכילת המזונות המוצקים והתמקדו בצריכת מיצי ירקות ותה צמחים. שתו כוס מים נקיים אחת לשעתיים. הימנעו לחלוטין מאכילת חלב ומוצרי חלב, מזונות מטוגנים ומעובדים.
  2. תוספי תזונה – טלו תוספי תזונה בהתאמה אישית ע"י הרופא. עודדו את בני המשפחה להקפיד גם כן על תזונה נבונה ונכונה ולשלב בה תוספי תזונה.
  3. ניקוי הגוף מרעלים  – יש לערוך צום מיצים של יומיים, כדי לנקות את הגוף מליחה, מאלרגנים ומחומרים מעוררי גירוי המגיעים מהסביבה.
  1. הפגת מתחים באמצעות "תרפיה – מסע לעולם הפנימי". מתחים מפחיתים את עמידותו של הגוף כנגד מחלות ומעלים את הנטייה ללקות בהצטננויות. יכולת הגוף להילחם בזיהומים תפחת, אם חווים מתח לפרקי זמן ממושכים. לכן יש לאמץ שיטה להפגת מתחים.
  2. הרבו בשינה ומנוחה, והציבו מפיץ אדים בחדר. האוויר הלח מדלל את הליחה.
  3. תרגלו נשימות שלמות – הנשימות השלמות גורמות לאוורור מלא של כל חלקי הריאה ומונעים הצטברותם של ווירוסים וחיידקים. יש ללמוד כיצד לנשום ולתרגל בוקר וערב ליפני השינה.

מניעת מחלה וטיפול קונבנציונאלי במחלה מצליחים כאשר משיבים לגוף את מלאי החומרים החסרים לו באמצעות תזונה מתאימה ונטילה של תוספי תזונה.