מאמרים ומידע

הזדקנות העור-קמטים-מה עושים?

מה קורה לעור כאשר מתבגרים/מזדקנים ? האם כדאי או לא כדאי להשתמש בתכשירים ? בחברתנו מפחדים מהזדקנות, וה"טיפול" בתופעה ממוסחר מאוד. רבים מנוטלי התרופות הכרוניים נראים כאנשים כבויים ונבולים, שאבדו את שמחת החיים, גופם משמין ויכולותיהם הפיזיות והמנטאליות נפגעות. זוהי הזדקנות מוקדמת. הבעיה היא שמראה עורנו הוא תוצאה של בריאות גופנו ושום מריחה חיצונית לא תוכל לעזור לגוף שאינו בריא. הזדקנות העור בטרם עת ניתן למנעה. המניעה תלויה ברצון הפרט לסגל לעצמו אורח-חיים בריא !

 זה המקום להוקיע את המונח "שיזוף בריא". שיזוף בריא הוא כמו "עישון בריא". כלומר, אין דבר כזה. שיזוף גורם נזק לעור, ונזק זה מתבטא בהזדקנות העור, בתזוזת פיגמנטים, בכתמי זקנה ואף בסרטני עור. העור הוא האיבר הגדול ביותר בגוף, והוא מכסה כמעט את כל שטחו. שינויים בטמפרטורה, בלחות, בגמישות וכן סימנים שונים על גבי עילית העור (האפידרמיס) נבחנים תכופות בבדיקה רפואית שגרתית. העור משמש את הרופא לאבחון מגוון רחב של מחלות פנימיות ותופעות גופניות שונות (שאינן מחלות עור) אשר לרובן השפעה כלשהי על מערכת העור ומכאן חשיבותו האבחונית.

מבנה העור והרכבו שונים בחלקי הגוף שונים. העור נחלק באופן כללי לשלוש שכבות:

  1. עילית העור (אפידרמיס):

עילית העור (אפידרמיס) מורכבת מרבדים צפופים של תאי אפיתל פעילים, שכל הזמן מתרבים ומתלכדים לרקמת קרטין. עובייה כמעט ואינו עולה על 0.2 מילימטר.

  1. העור (דרמיס):

העור (דרמיס) קשה וגמיש. הוא עשוי רקמת חיבור מוצקה שבה יש סיבים גמישים, ובהם שפע של עצבים וכלי דם, המעבירים גירויי חום, קור, כאב, מגע ולחץ.

  1. תת-העור (היפודרמיס):

שכבה התת-עורית (היפודרמיס) עשויה רקמת חיבור רופפת ורקמת שומן. היא מחברת את העור עם הרקמות שמתחתיו ומשמשת לבידוד ולשמירת חום הגוף.

עם ההתבגרות/ההזדקנות, שיעור האיבוד של תאי עור ישנים מהשכבה העילית – מואט. תהליך ההתחדשות של תאי העור הופך פחות יעיל. תיקון הרקמות ורגנרציה של התאים – מתרחשים לאט יותר. כמות הלחות הטבעית בעור יורדת, ויכולת שימור המים שלו פוחתת. כל תפקודי העור מתרחשים לאט יותר. העור הבוגר ייראה יותר יבש, פחות בוהק ופחות "שמנמן". קמטוטים וקמטים מתחילים להתפתח. העור מאבד מחוזקו ומהאלסטיות, נוספים קמטוטי הבעה ואזורים חסרי צבע, וכן אזורים בהם מופיעים כלי דם מורחבים.

הסיבות להזדקנות העור בטרם עת :

  • קרני השמש (קרני ה-UV) הן האויב מספר אחד של העור. למרבה הצער, העור איננו "שוכח" אף חשיפה לשמש, לרבות אלה שקרו בילדותנו המוקדמת. הנזק מצטבר וכל קרינה נוספת מוסיפה נזק נוסף.
  • אכילת מזונות חסרי מינרלים ובעלי כמות נמוכה של סיבים, דבר הגורר הפרעה בתפקוד המטבולי (האטה במטבוליזם).
  • הצטברות פסולת בגוף.
  • האדם אוכל מעט סוגי מזונות, ברובם מזוקקים, ובכך מאבד אבות מזון חשובים.
  • חשיפה באופן תמידי לרעלים שונים, עשן סיגריות, אלכוהול, אוויר מזוהם, תוספות כימיות, חיידקים וכו'.
  • מצוקות רגשיות – כעסים, חרדות ופחדים.
  • סירקולציה דם מואטת.
  • שינויים כימיים ברקמות.
  • בלוטות החלב יורדות במספר ובגודל.
  • יצור ההורמונים משתנה או פוחת.
  • חוסר בנוגדי חימצון – עם הגיל יש ירידה בייצור אנזימים המהווים נוגדי חימצון טבעיים.

התוכנית של ד"ר חפץ להאטת הזדקנות העור – מה ניתן לעשות כדי "לעצור את הזמן"  ?

בריאות העור אינה רק תוצאה של טיפול רפואי, גלולות, תכשירים או אמצעים כירורגיים, אלא היא תוצאה של מאמצי האדם לטפל בעצמו כיאות.

  1. לטפל באופן קבוע ועל בסיס יום יומי בעור : רחצה יסודית של עור הפנים והגוף, בדרך כלל עם סבון אנטיספטי, אשר יסיר לכלוך, שומנים, תאים מתים ואיפור. כדאי קרם לחות ליום/לילה.
  2. להתגונן ביפני קרני השמש.
  3. שתייה מרובה של מים גורמת לשיפור בגמישותו של העור ובמראהו הכללי.
  4. להפסיק לעשן. העישון גורם להפחתה ניכרת ברמות ויטמין C בדם, שהוכח כחיוני לייצור קולגן חדש.
  5. משטר אכילה בריא עשיר במזונות מלאים "טבעיים" ולא מעובדים, עם אחוז גבוה של פרות וירקות, דגנים, זרעים ואגוזים וסיבים תזונתיים.  תזונה מיטבית כטיפול .
  6. פעילות גופנית בהתאמה אישית – שלוש-ארבע פעמים בשבוע פעילות אירובית, ופעמיים-שלוש בשבוע פעילות לחיזוק שרירים.
  7. לישון לא פחות משבע שעות של שינה רצופה ועמוקה בכל לילה.
  8. טיפול במתחים, כעסים וחרדות.
  9. הפסקת העישון ושתיית אלכוהול – עישון וצריכה קבועה של משקאות אלכוהוליים פוגעים בספיגת ויטמינים ומינרלים חיוניים לעור וגורמים לדלדול מאגרים.

10. מתן תוספי תזונה בהתאמה אישית.

יש לכם שאלות? לשיחת ייעוץ ולשאלות

לשיחת ייעוץ ולשאלות:

שם הפונה:

טלפון:

דואר אלקטרוני:

הערות: